Topic

  • Protection (asylum)
  • Case processing

Source of law

  • UDI Guideline
  • Case number in UDISAK (archive system)

UDI 2014-030 Ankomstregistrering av overføringsflyktninger

Retningslinjen etablerer klare rutiner for politiets registrering av overføringsflyktninger som har ankommet Norge i tråd med utlendingsloven § 35. Fremgangsmåten er beskrevet i UDI 2014-030V Rutinebeskrivelse for ankomstregistrering av overføringsflyktninger (kun tilgjengelig for utlendingsforvaltningen).

1. Om overføringsflyktninger

Overføringsflyktninger er primært en gruppe personer ansett som flyktninger av FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) som enten har fått flyktningstatus av UDI før innreise til Norge, eller som har fått en innreisetillatelse i påvente av behandling av sin søknad om flyktningstatus. Overføringsflyktninger kan imidlertid også bli fremmet av norske utenriksstasjoner, og frivillige organisasjoner som f.eks. Norsk PEN og Den norske Helsingforskomité.

Det finnes to sakstyper innenfor gruppen overføringsflyktninger, kommisjonssaker og dossiersaker.

Hva politiet skal gjøre når de registrerer overføringsflyktninger er avhengig av om det er en kommisjonssak eller en dossiersak. Hvilken type sak det er, kan politiet lese ut av oversendelsesbrevet som følger saken ved oversendelse til politiet. I Datasystemet for utlendings- og flyktningssaker (DUF) kan alle saker med overføringsflyktninger enkelt identifiseres ved at de har fått prosedyrekode OF.

1.1. Kommisjonssaker

Kommisjonssakene er saker hvor flyktningen har fått flyktningstatus før innreisen til Norge i tråd med utlendingsforskriften § 7-8 første ledd jf. utlendingslovens § 35. Dette betyr at UDI selv har intervjuet personen og innhentet nødvendig og tilstrekkelig informasjon på forhånd. UDI har også tatt stilling til flyktningens identitet, og UDIs vurdering av denne fremgår av vedtaket.

1.1.1. Unntak

I noen få tilfeller vil personer som er intervjuet på et kommisjonsuttak innvilges en tillatelse etter utlendingsloven § 28 syvende ledd, jf. § 38 (opphold på grunn av sterke menneskelige hensyn). Det er viktig at sistnevnte ikke forveksles med ordinære asylsaker som innvilges etter samme tillatelse. Saken identifiseres som overføringsflyktning ved at den har prosedyrekode OF.

1.2. Dossiersaker

I dossiersakene har flyktningen fått en innreisetillatelse med hjemmel i utlendingsloven § 35 første ledd, som gir vedkommende rett til å oppholde seg i Norge inntil UDI har avgjort spørsmålet om flyktningstatus. I disse sakene har UDI ikke intervjuet flyktningen på forhånd. Det betyr blant annet at vi ikke har tatt endelig stilling til flyktningens identitet. Fordi UDI skal fatte vedtak i saken etter at politiet har registrert flyktningen, har vi behov for at politiet i disse sakene bidrar til å avklare flyktningens identitet.

2. UDI oversender saken til politiet første gang

Når UDI mottar bekreftelse på flyktningens ankomsttidspunkt, oversender vi saken til lokalt politidistrikt. Politiet mottar blant annet:

  • oversendelsesbrev

  • vedtak

  • kopi av bekreftelse på reise med ankomsttidspunkt

  • eventuelt andre relevante dokumenter

3. Politiet effektuerer vedtaket

Før politiet har effektuert vedtaket i DUF, er ikke flyktningen registrert med en gyldig oppholdstillatelse i Norge. En forutsetning for å kunne effektuere tillatelsen i DUF er at man har et tilstrekkelig kontrollnivå som sikrer at riktig person får effektuert tillatelsen og får tildelt fødselsnummer. Effektueringsdatoen er viktig fordi det er fra denne datoen flyktningens tillatelse blir iverksatt. En forsinket effektuering av vedtaket og/eller manglend ankomstregistrering medfører flere praktiske konsekvenser for flyktningen. Blant annet vil det forsinke prosessen med å få utstedt fødselsnummer. I den forbindelse bemerker vi at overføringsflyktninger er unntatt oppmøte- og legitimasjonsplikten som gjelder ved utstedelse av fødselsnummer.

3.1. Effektuering i kommisjonssaker

I saker der UDI har foretatt fysisk intervju, det er gjort opptak av biometri og personkontroll før innreise til Norge, og politiet har bekreftet identiteten på Gardermoen, kan politiet teknisk effektuerevedtaket i DUF umiddelbart etter ankomst. Personen anses som å ha meldt seg til politiet på Gardermoen, jf. utlendingsloven § 19 første ledd, der utlendingen er pålagt å melde seg for politiet senest en uke etter ankomst til Norge.

For saker der UDI har foretatt skjermintervju, og der politiet på Gardermoen har foretatt personkontroll og opptatt biometri, kan politiet også teknisk effektuere vedtaket i DUF. Personen anses da også som å ha meldt seg til politiet på Gardermoen.

Politiet må likevel innkalle flyktningen så raskt som mulig, for å underrette om vedtaket og gjøre opptak av biometri til oppholdskort. Underretningen innebærer at vedtaket skal gjøres kjent for flyktningen, helst ved bruk av tolk, på et språk personen forstår, fortrinnsvis vedkommendes morsmål. Vi viser til retningslinjene beskrevet i UDI 2011-039 Bruk av tolk i utlendingssaker.

3.2. Effektuering i dossiersaker

I dossiersaker kan ikke politiet teknisk effektuere vedtaket i DUF uten personlig oppmøte. Kravet om å melde seg for politiet i utlendingsloven § 19 første ledd er ikke her oppfylt. Videre krever saksprosess og personkontroll fysisk oppmøte i disse sakene, se under.

4. Politiets rutiner for ankomstregistrering

Når politiet innkaller overføringsflyktninger er det viktig at rutinene i denne retningslinjen blir fulgt.

4.1. Ankomstregistrering i kommisjonssaker

En kommisjonssak kan gjenkjennes ved at vedtakshjemmelen er utf. § 7-8 første ledd.

4.1.1. Identitet

Fordi UDI allerede har lagt flyktningens identitet til grunn i vedtaket, er det viktig at politiet ikke gjør endringer i personalia i DUF. Dette betyr også at det i kommisjonssaker ikke er behov for å kartlegge flyktningens identitet ytterligere eller fylle ut ankomstregistreringsskjema.

Dersom flyktningen likevel kommer med nye opplysninger om sin identitet, skal politiet sende tverretatlig melding i DUF til UDI med merknad “OFF teamet, id-endring”. Ved navneendringer (gjelder ikke ved korrigering av navn) skal politiet henvise til Skattekontoret som er riktig instans til å behandle søknader om slike endringer av identitetsopplysninger.

4.1.2. Inndragning av reisedokumenter

Politiet skal i tråd med utlendingsloven § 64 tredje ledd inndra pass eller annet reisedokument som flyktningen besitter. Dersom UDI ikke tidligere har registrert dokumentet, skal politiet registrere dokumentet på saken og skanne det inn i DUF. Det er politiet som beholder og arkiverer originaldokumentet.

Politiet skal også utføre dokumentkontroll på dokumentene som er inndratt, se UDI 2011-040 Personkontroll og kontroll av identitetsdokumenter.

4.1.3. Registrering i DUF

Politiet må registrere flyktningens adresse i DUF. Dette fordi det er denne adressen som vil benyttes når personen skal tildeles fødselsnummer. Politiet får adressen av bosettingskommunen.
For rutinebeskrivelse av registreringer i DUF, se UDI 2014-030V (kun tilgjengelig for utlendingsforvaltningen).

4.1.4. Oppholdskort

Politiet bestiller oppholdskort til flyktningen. Av oppholdskortet fremgår det blant annet hvor lenge flyktningens tillatelse er gyldig.

4.1.5. Reisebevis

Når flyktningen mottar sitt fødselsnummer, skal politiet bestille reisedokumenter.

4.2. Ankomstregistrering i dossiersaker

En dossiersak kan gjenkjennes ved at vedtakshjemmelen er utlendingsloven § 35 første ledd.

I dossiersakene har UDI ikke møtt flyktningen fysisk før ankomst til Norge, og politiet tar heller ikke opptak av biometri på Gardermoen. Det kreves personlig oppmøte for videre saksprosess og personkontroll/opptak av biometri. Oppholdsillatelsen kan ikke effektueres uten personlig oppmøte.

4.2.1. Inndragning av reisedokumenter

Politiet skal i tråd med utlendingsloven § 64 tredje ledd inndra pass eller annet reisedokument som personen besitter. Politiet registrerer dokumentet på saken og skanner det inn i DUF. Det er politiet som beholder og arkiverer originaldokumentet.

4.2.2. Effektuering av vedtak

Politiet effektuerer og undererretter vedtaket på dato for oppmøte hos politiet. Effektueringsdatoen er viktig fordi det er fra denne datoen flyktningens tillatelse blir iverksatt.

Politiet må også registrere flyktningens adresse i DUF. Dette fordi det er denne adressen som senere vil benyttes når personen skal tildeles fødselsnummer.

For rutinebeskrivelse av registreringer i DUF, se UDI 2014-030V (kun tilgjengelig for utlendingsforvaltningen).

4.2.3. Opprette ny sak og fylle ut ankomstregistreringsskjema

I dossiersakene søker flyktningen om flyktningstatus etter ankomst Norge. Politiet må opprette ny sak i DUF for å registrere søknaden og i den sammenheng fylle ut et eget registreringsskjema hvor blant annet opplysninger om flyktningens identitet og familierelasjoner skal fylles ut. Saken må registreres med prosedyrekode OF.

Skjemaet som skal benyttes finnes i arbeidsprosessen «Politiet registrerer asylsøknad i DUF».

Politiet skal registrere følgende saksopplysninger:

  • Tillatelse: Motflykt

  • Innvandringsgrunn: Fluktofford

  • Vedtakshjemmel: Utl 28 1 a jf 35 3

For fullstendig rutinebeskrivelse ved utfylling av skjema, se UDI 2014-030V punkt 2.3 (kun tilgjengelig for utlendingsforvaltningen).

Informer om kjønnslemlestelse og tvangsekteskap i saker hvor det er relevant. Se liste.

4.2.4. Identitet

Fordi UDI ikke har intervjuet denne gruppen overføringsflyktninger før de kommer til Norge, er det viktig at politiet innhenter tilstrekkelig opplysninger om flyktningens identitet. Med tilstrekkelig opplysninger mener vi særlig navn, fødselsdato, fødested, sivilstand, familierelasjoner og adresse i hjemlandet.

Dersom flyktningen kommer med nye opplysninger om sin identitet, eller at noen av opplysningene om identitet ikke stemmer, må politiet klarlegge hva som er årsaken til dette, og nedtegne de nye opplysningene under eget punkt i ankomstregistreringsskjemaet.

Det er viktig at politiet ikke gjør endringer i personalia i DUF, da UDI skal vurdere de eventuelt nye opplysningene samtidig som de tar stilling til spørsmålet om flyktningstatus.

4.2.5. Politiet oversender saken til UDI

Fordi UDI ikke har tatt endelig stilling til spørsmålet om flyktningstatus, skal politiet sende saken tilbake til UDI etter å ha registrert flyktningen. Politiet må derfor ekspedere saken med søknad om flyktningstatus til UDI – Tverretatlig melding – Eksp. overføringsflyktning – dossier med følgende merknad: "Til OFF-teamet for avgjørelse om flyktningstatus".

For rutinebeskrivelse av registreringer i DUF, se UDI 2014-030V (kun tilgjengelig for utlendingsforvaltningen).

4.2.6. UDI tar stilling til spørsmålet om flyktningstatus

Etter at UDI får saken tilbake fra politiet tar vi stilling til spørsmålet om flyktningstatus.

4.2.7. UDI oversender saken til politiet for andre gang

Når UDI har fattet vedtak om flyktningstatus, sender vi saken til politiet med en tverretatlig melding.

Politiet mottar da

  • vedtak

  • oversendelsesbrev

  • eventuelt andre relevante dokumenter.

4.2.8. Underrettelse om vedtaket

Politiet skal effektuere vedtaket på datoen UDI har satt. Deretter skal politiet underrette flyktningen om vedtaket, enten ved personlig oppmøte eller over telefon, og på et språk personen forstår, fortrinnsvis flyktningens morsmål.

Det er først etter effektuering av dette vedtaket flyktningen får tildelt fødselsnummer.

4.2.9. Oppholdskort

Det er først når spørsmålet om flyktningstatus er avgjort at politiet skal utstede oppholdskort. Det vil si at dette først skal gjøres etter at politiet har fått saken oversendt fra UDI for andre gang. Som regel oversender UDI saken til politiet innen kort tid. Saken kan gjenkjennes ved at vedtakshjemmelen er utl. § 35 tredje ledd.

4.2.10. Reisebevis

For reisedokumenter gjelder det samme som oppholdskort. Det er først når spørsmålet om flyktningstatus er avgjort og personen har fått tildelt fødselsnummer at politiet eventuelt skal utstede reisedokumenter.