Retningslinjen er oppdatert i punkt 2.4, da løsningen med søknad om fornyet oppholdstillatelse uten personlig fremmøte utvides til å omfatte søknad om fornyet oppholdstillatelse for familieinnvandring. Løsningen vil også omfatte foreldre som søker om oppholdstillatelse på vegne av egne barn.
Siste endringer
-
2024Desember
-
Under opplistingen er det endret til at diplomater og tjenestemenn fra Sør Afrika er unntatt fra visumplikten når de har diplomat- og offisielt pass.
-
Vedlegget er oppdatert med nye satser. Kravet til underhold for studenter ved folkehøyskole for studieåret 2025-2026 er 122 371 kroner. Satsen for lommepenger er 3 671 kroner pr måned for studieåret 2025-2026.
-
November
Stortinget har vedtatt endringer i utlendingsloven § 34. Endringene innebærer at Kongen i statsråd kan avgjøre at det skal være mulig å få forlenget kollektiv beskyttelse i maksimalt 5 år, mot dagens grense på 3 år. Endringen innebærer ikke i seg selv en slik forlengelse. Samtidig at en utlending må ha tillatelse som danner grunnlag for permanent opphold etter utl. § 34, før retten til permanent oppholdstillatelse inntrer, i fem istedenfor tre år. Videre at adgangen i utl. § 34 tredje ledd til å stille asylsøknader i bero, utvides fra tre til fem år.
For mer informasjon, se Prop. 94 L (2023-2024) (ekstern lenke) og Innst. 27 L (2024-2025) (ekstern lenke).
Endringene trer i kraft 1. januar 2025.
-
Stortinget har vedtatt endringer i utlendingsloven § 92. Rettsråd. Etter bestemmelsens syvende ledd bokstav b kan Kongen i statsråd nå gi regler i forskrift om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i saker om utvisning på grunn av ilagt straff. I tillegg innebærer endringene en bestemmelse som gir rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i saker som behandles i Utlendingsnemndas (UNEs) stornemnd. Bestemmelsens første ledd, annet punktum er oppdatert med henvisning til syvende ledd bokstav b. Endringen er også reflektert i rettshjelploven § 11.
For mer informasjon om endringen, se Prop. 112 L (2023-2024) Endringer i utlendingsloven mv. (utvidet hjemmel for forskrifter om fritt rettsråd) (ekstern lenke), jf. Innst. 22 L (2024-2025) (ekstern lenke).
Endringene trer i kraft straks.
-
Retningslinjen er endret ved at det er lagt inn følgende presisering i punkt 7.1: Utlevering vil både kunne skje på utlendingsmyndighetenes eget initiativ og der politiet etterspør opplysningene.
-
Nytt tiltakskort utarbeidet i forbindelse med oppfølging av FoU-rapporten Torturutsatte i den norske asylprosessen. Tiltakskortet gir veiledning til hvordan intervjuere i Beskyttelse kan identifisere og følge opp personer som har vært utsatt for tortur eller annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (heretter tortur).
-
Vedlegget er oppdatert med et nytt dokument som gjelder lovforbud mot tvangsekteskap og omskjeæring av kvinner i Norge
-
Ny retningslinje som gir en oversikt over Norges forpliktelser overfor torturutsatte asylsøkere. Retningslinjen skal veilede saksbehandlere i hvordan de skal vurdere anførsler om tortur i søknader om beskyttelse, og gir en oversikt over hvordan det kan virke inn på asyl- og mottaksprosessen at en søker har vært utsatt for tortur. Retningslinjen er utarbeidet som et ledd i oppfølgingen av FoU-rapporten «Torturutsatte i den norske asylprosesssen»
-
UDI skal overta oppgaven med å utstede oppholdskort ved førstegangstillatelser om midlertidig kollektiv beskyttelse. Retningslinjen er derfor oppdatert i punkt 3.3 om Politiets oppgaver ved underretting av positive vedtak, fjerde avsnitt.
-
UDI skal overta oppgaven med å utstede oppholdskort ved førstegangstillatelser om midlertidig kollektiv beskyttelse. Vedlegget er derfor oppdatert i første avsnitt i punkt 4.1 om underretting av vedtak.
-
Retningslinjen er endret i punktene 6.5.1, 6.5.2 og 6.5.3 som handler om unntaksbestemmelsene i offentleglova § 15. Punktene er utdypet og gitt noen eksempler. Videre er det lagt til et nytt avsnitt nederst i punkt 9 om klagesaksbehandling.
-
Retningslinjen er oppdatert. Punkt 6.2 Innhenting av taushetsbelagte opplysninger fra andre forvaltningsorganer etter anmodning fra UDI jf. fvl. § 13 b nr. 5, punkt 7.6.2 Når det er ønskelig av «allmenne omsyn» og punkt 9 Avvergingsplikten - straffeloven § 196 er endret. Videre inneholder retningslinjen et nytt punkt 7.5.1 Utlevering av opplysninger for statistisk bearbeiding og utrednings- og planleggingsoppgaver etter fvl. § 13 b første ledd nr. 4. Det er i tillegg gjort mindre språklige justeringer gjennom hele retningslinjen.
-
Retningslinjen er endret. Det er kun gjort språklige endringer. Mottaksportalen er nedret til Mot-portalen, særskilte tiltak er endret til spesielle behov og MOT er endret til Mot.
-
Retningslinjen er endret i punkt 3.1.4, siste avsnitt, med en presisering av gjeldende praksis av utlendingsforskriften § 9-1a.
-
Retningslinjen er endret i punktene 5.1.2 om militærtjeneste. Det tydeliggjort at straff for å nekte militærtjeneste i Ukraina kan nå opp til forfølgelse, jf. utl § 29 2 e. Men for de aller fleste vil det ikke være en reell risiko for å måtte tjenestegjøre i krigen i Ukraina.
I punkt 5.4.2 om seksuell orientering og kjønnsidentitet gis det noe mer veiledning om at det må gjøres en helhetsvurdering der alle relevante risikofaktorer må tas med.
-
Vedlegget er endret. Søknaden sendes Utlendingsdirektoratet ved UDI Regionkontor Sør.
-
Retningslinjen er endret. det er lagt til et nytt punkt 2.3 som gjelder informasjon om lovforbud mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
-
Retningslinjen er endret for å tilpasse ny rutine, hvor søkeren skal informeres om lovforbudene mot kjønnslemlestelse og tvangsekteskap i START fremfor av Caritas.
-
Retninglinjen er blitt endret i punkt 8.5 første avsnitt. Det er kun gjort språkelige endringer.