Tema
- Visum
Rettskildekategori
- UDI retningslinje
-
Mottaker
- Politiet
- Utenriksstasjonene
Eier
- UDI Opphold
Saksnummer i UDISAK (arkiv)
UDI 2010-057 Bankgaranti som betingelse for visum
1. Innledning
Utlendingsforvaltningen kan sette som betingelse for utstedelse av visum at referansepersonen, det vil si den visumsøkeren ønsker å besøke i Norge, stiller en økonomisk sikkerhet i form av bankgaranti. Utlendingsdirektoratet (UDI) og utenriksstasjonene kan kreve bankgaranti i saker hvor det ellers er grunn til å tvile på om søkeren vil returnere ved visumtidens utløp.
Dette dokumentet gir retningslinjer for i hvilke tilfelle utlendingsforvaltningen skal/kan benytte bankgarantiordningen. Det gir også veiledning for utenriksstasjonenes og UDIs arbeid i saker når de stiller som betingelse for å utstede visum, at visumpliktig utlending må benytte bankgaranti.
Bankgaranti fungerer som et supplement til ordningen med garantiskjema. Dette innebærer at utlendingsforvaltningen i samme sak kan kreve at referansen i Norge både gir en erklæring om garanti etter utlendingsforskriften § 3-5 og en bankgaranti etter § 3-6. Denne retningslinjen skal sees i sammenheng med UDI 2012-017 Garantistillelser i søknader om visum og retningslinjens vedlegg med garantiskjema.
Som deltager i Schengen-samarbeidet er Norge forpliktet til å tilstrebe en harmonisert visumpraksis, jf. Schengenkonvensjonen (ekstern lenke) artikkel 9 punkt 1. På utenriksstasjonene foregår det et samarbeid Schengen-landene i mellom med sikte på utveksling av erfaringer og en samordnet visumpraksis. Selv om flertallet av Schengen-landene ikke har innført en ordning med bankgaranti, vil denne ordningen ikke være i strid med målet om en harmonisert visumpraksis. Norske myndigheter skal fortsatt foreta en konkret helhetsvurdering av søkerens returforutsetninger slik som Schengen-samarbeidet forutsetter.
2. Formålet med bankgarantiordningen
Formålet med bankgarantiordningen er å gjøre det mulig for utlendingsforvaltningen å utøve en mer fleksibel og liberal visumpraksis, ved at den gir søkeren en mulighet til å styrke hans eller hennes returforutsetninger gjennom at referansepersonen i Norge stiller en bankgaranti.
Tanken er at bruk av bankgaranti vil øke sannsynligheten for at søkeren forlater Schengen-territoriet ved visumtidens utløp. Bankgarantistillelse vil være ett av flere forhold som den som fatter vedtak, vil legge vekt på i vurderingen av søkerens returforutsetninger.
Garantien stilles som sikkerhet for at innehaveren av visumet ikke benytter det til å søke langvarig opphold i Norge eller i et annet Schengen-land. Garantien stilles også som sikkerhet for at innehaveren av visumet reiser ut fra Schengen-området senest ved visumtidens utløp, og at betingelsene for visumet blir overholdt.
3. Når bankgaranti skal benyttes
Bankgaranti skal bare kreves i tilfelle hvor det ellers er grunn til å tvile på om søkeren vil returnere ved visumtidens utløp. Dette vil i praksis innebære at ordningen kun er relevant i saker hvor den som skal forberede saken/fatte vedtak, er i tvil om en visumsøknad skal innvilges eller ikke. Videre må utlendingsmyndighetene vurdere konkret i hvor stor grad det er sannsynlig at søkeren vil føle seg forpliktet til å returnere ved visumtidens utløp.
Bankgaranti skal ikke benyttes overfor søkere som vil få visum etter dagens praksis. Bestemmelsen kommer heller ikke til anvendelse for borgere av land med stort utvandringspotensiale, stor asylutvandring og/eller utfordringer knyttet til retur.
3.1 Bankgaranti kan derfor kreves dersom:
- det ellers er grunn til å tvile på om søkeren vil returnere innen visumtidens utløp, og
- for søkere fra land som ikke har stort utvandringspotensiale, stor asylutvandring og/eller utfordringer knyttet til retur, og
- når formålet er privatbesøk. Det vil i første rekke være aktuelt for søsken, venner og kjærester til referanseperson i Norge.
3.2 Bankgaranti skal ikke kreves:
- ved forretningsbesøk, deltagelse i kulturelle arrangement, sportsarrangement, kongresser, tjenestereiser eller lignende, eller
- for ektefeller, barn (uavhengig av alder) og foreldre, da disse som hovedregel blir gitt visum, eller
- for søkere fra visumpliktige land med stort utvandringspotensial, stor asylutvandring og/eller utfordringer knyttet til retur
4. Krav til bankgarantien
Den som fatter vedtak i en visumsak, kan sette som betingelse for utstedelse av visum at referansepersonen i Norge stiller en bankgaranti på 50 000 kroner. Søkeren skal fremlegge dokumentasjon ved utenriksstasjonen/Sysselmesteren på Svalbard på at referansepersonen har stilt en bankgaranti før visum blir utstedt.
Følgende krav må være oppfylt for at en bankgaranti skal være gyldig:
- Norske utlendingsmyndigheter skal ikke ha noen utgifter til gebyrer eller andre omkostninger forbundet med opprettelse og utbetaling av garantien.
- Det er kun referanse som bor i Norge, og som skal ha visumbesøk, som kan være garantidebitor.
- Garantien skal stilles for et bestemt beløp, for tiden 50.000 kroner.
- Garantien skal være utformet slik at hele eller halve beløpet utbetales til UDI dersom UDI kontakter pengeinstituttet og ber om det.
- Garantien skal være gyldig for en periode på18 måneder.
- Det skal fremgå av garantidokumentet at garantien ikke kan sies opp i gyldighetsperioden.
- Det pengeinstituttet som stiller bankgarantien, skal sende det originale garantidokumentet til UDI.
5. Når bankgarantien vil bli innkrevet, jf. utf. § 3-7
Hele garantibeløpet forfaller til betaling dersom innehaveren av visumet faller inn under ett eller flere av disse alternativene:
- oppholder seg i Schengen-området i mer enn en måned ut over visumtiden. Utlendingsforvaltningen kan gjøre unntak i de tilfelle hvor utlendingen kan dokumentere at overskridelsen skyldes omstendigheter utenfor hennes eller hans kontroll, for eksempel sykdom.
- blir utvist etter reglene i utlendingsloven kapittel 8
- søker beskyttelse etter utlendingsloven § 28
- søker om oppholdstillatelse på annet grunnlag i Norge uten å ha rett etter utlendingsforskriften § 10-1 til å fremsette slik søknad
- søker beskyttelse i annet Schengen-land
Halve garantibeløpet forfaller til betaling:
-
dersom innehaveren blir i Norge i opp til en måned ut over visumtiden. Utlendingsforvaltningen kan gjøre unntak i de tilfelle hvor utlendingen kan dokumentere at den sene utreisen skyldes omstendigheter utenfor hennes eller hans kontroll, for eksempel sykdom)
Beløpet forfaller ikke til betaling dersom utlendingen har rett til å fremme søknad om oppholdstillatelse fra riket etter reglene i utlendingsforskriften § 10-1. Dette vil blant annet innebære at søknad om oppholdstillatelse for faglærte etter utlendingsforskriften § 6-1 ikke utløser garantikravet.
Utlendingsdirektoratet kan frafalle kravet dersom sterke rimelighetsgrunner taler for det.
6. Når skal garantien frigis?
Utlendingsdirektoratet kan frigi garantien når innehaveren av visumet dokumenterer at hun eller han er reist tilbake til sitt hjemland og har overholdt vilkårene for å ha visum.
Visuminnehaveren skal dokumentere at hun eller han er reist ut av Schengen-området innenfor det innvilgede antall dager og innenfor visumets gyldighetsperiode. Dette kan gjøres på to måter:
-
Innehaveren kan personlig melde seg til utenriksstasjonen/Sysselmesteren på Svalbard hvor visumet ble utstedt, og vise frem pass, eventuelt billetter, boardingkort eller annet som kan dokumentere tidspunktet for inn- og utreise fra Schengen-området. Deretter kontakter utenriksstasjonen/sysselmesteren UDI som vurderer om garantien kan frigis.
-
Dersom innehaveren av visumet bor langt unna en norsk representasjon, kan utlendingen selv sende UDI kopier av pass, eventuelle billetter, boardingkort eller annet som kan dokumentere tidspunktet for inn- og utreise fra Schengen-området.
6.1 Visum med flere innreiser
Hvis søkeren har et visum med rett til flere innreiser, kan UDI bare frigi garantien hvis innehaveren av visumet møter personlig på utenriksstasjonen/hos Sysselmesteren på Svalbard hvor visumet ble utstedt og fremviser pass med inn- og utreisestempler samt eventuelt boardingpass eller lignende. Hvis visumet fremdeles er gyldig, skal det annulleres før garantien kan frigis.
6.2 Når visumet ikke blir brukt
Hvis søkeren får utstedt et visum, men ikke benytter det, kan UDI bare frigi garantien hvis søkeren møter personlig på utenriksstasjonen/hos Sysselmesteren på Svalbard og får visumet annullert.
Hvis søkeren ikke henter visumet sitt på utenriksstasjonen/hos sysselmesteren, blir garantien frigitt, når utenriksstasjonen/sysselmesteren bekrefter overfor UDI at visumetiketten ikke er blitt satt inn i passet.
Innen UDI frigir garantibeløpet, skal saksbehandleren kontrollere at søkeren ikke er blitt utvist, at søkeren ikke har søkt om en uberettiget tillatelse i Norge, og at søkeren ikke har søkt om beskyttelse i Norge eller et annet Schengen-land.
7. Saksbehandlingstid
Når UDI har mottatt nødvendig dokumentasjon, vil det normalt være en saksbehandlingstid på omtrent to uker før garantibeløpet blir frigitt. Hvis UDI ikke mottar noen dokumentasjon fra innehaveren av visumet eller fra utenriksstasjonen/Sysselmesteren på Svalbard, vil UDI på eget initiativ starte prosessen med eventuell inndrivelse av garantien. UDI vil påbegynne sitt arbeid med å undersøke om det er grunnlag for inndrivelse omtrent tre måneder før garantiens utløp.
Tema
- Visum
Mottaker
- Politiet
- Utenriksstasjonene
Eier
- UDI Opphold
Rettskildekategori
- UDI retningslinje