Tema

  • Beskyttelse

Rettskildekategori

  • UDI retningslinje
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

UDI 2010-064 Annenhåndsbehandling i Beskyttelse

Angir hvilke vedtak, oversendelser og beslutninger som skal behandles i linjen i Beskyttelse.

1. Innledning

Formålet med denne retningslinjen er å fjerne linjebehandling av saker der sakenes kompleksitet sammenholdt med saksbehandlerens kompetanse tilsier at saksbehandleren kan behandle saken alene.

UDI 2011-033 angir de generelle reglene for linjebehandling i UDI og Eskalering i UDI (ekstern lenke til UDI-biblioteket, krever innlogging) angir hvilke saker som skal løftes i UDI. Reglene som følger av denne retningslinjen angir hvilke vedtak, oversendelser og beslutninger som skal være gjenstand for linjebehandling i Beskyttelse.

2. Generelt om linjebehandling

Beskyttelse fatter vedtak om asyl, familieinnvandring med flyktning og reisedokumenter og tar stilling til begjæringer om utsatt iverksettelse og klager. Søknader om asyl blir i all hovedsak behandlet i annenhånd. Dette skyldes blant annet at vedtakene er svært inngripende for dem det gjelder, og at rettsikkerheten for den enkelte må ivaretas i særlig grad i disse sakene. I forarbeidene til 1988 loven understrekes dette på følgende måte: ”betydningen av rettssikkerhet i utlendingssaker, og da særlig i asylsaker, kan knapt overvurderes.”

Det kan differensieres mellom realitetsvedtak i asylsaker, der Beskyttelse tar stilling til søkerens asylgrunnlag, og prosessuelle vedtak, der vedtaket går på hvilken stat som har ansvaret for å behandle søknaden om asyl (Dublin behandling). Det er aktuelt å unnta begge sakskategoriene fra annenhåndsbehandling etter de kriteriene som følger nedenfor. I tillegg er det aktuelt å forenkle behandlingen av klageoversendelser og beslutninger om utsatt iverksettelse av vedtak. Hvilke saksporteføljer som innebærer realitetsbehandling som kan unntas fra annenhåndsbehandling må vurderes individuelt i det enkelte området.

2.1. Saker som skal annenhåndsbehandles

Foruten de sakene der det følger av Eskalering i UDI (ekstern lenke til UDI-biblioteket, krever innlogging) skal følgende saker behandles i annenhånd:

  1. saker som reiser prinsipielle problemstillinger

  2. saker der det er aktuelt å ekskludere

  3. saker der utlendingsloven § 73 tredje ledd har vært vurdert/skal vurderes

  4. saker der det er tvil om utfallet

  5. hastesaker som innebærer realitetsbehandling

  6. avslag på begjæring om utsatt iverksettelse av vedtaket (gjelder ikke saker som avslås etter utlendingsloven § 32 første ledd bokstav a der søkeren har beskyttelse i et land i EU- eller Schengenområdet)

2.2 Hvilke saker kan unntas annenhåndsbehandling 

Følgende saker kan unntas fra annenhåndsbehandling:

  1. klare innvilgelsessaker der praksis er lagt og det ikke er identitetstvil eller tvil om faktum

  2. klare avslagssaker der praksis er lagt

  3. Dublin-saker der det ikke er tvil om resultatet

  4. Dublin-saker der Norge har uttransportert personen til hjemlandet/ Dublinlandet

  5. Dublin-saker der personen har reist med IOM

  6. klageoversendelser til UNE der det ikke er tvil om resultatet

  7. innvilgelse av begjæring om utsatt iverksettelse av vedtaket (gjelder ikke Dublin-saker)

Det skal tas konkret stilling til hvilke kategorier saker som er å anse som klare innvilgelses- eller avslagssaker og som kan unntas fra annenhåndsbehandling.

Leveranseteamleder har ansvar for å sikre at vedtakene som fattes uten annenhåndsbehandling er av god nok kvalitet og at saksbehandlerne har tilstrekkelig god kompetanse og erfaring i behandling av den aktuelle sakstypen. Det er også en forutsetning at saksbehandlerne har tilgang til faglig oppfølging for enkle avklaringer dersom saken ikke skal behandles i annenhånd.

3. Beslutningsmyndighet

Før en asylsaksportefølje stilles til rådighet for behandling av 1. hånd alene, jf punkt 2.2 bokstav a og b, skal dette godkjennes av avdelingsledelsen. Forespørselen om slik godkjenning skal fremmes gjennom UdiSak.

4. Rapportering

Teamene skal rapportere på antall ansatte som er gitt fullmakt til å behandle saker alene, hvilke porteføljer som er frigitt for dette og prosentvis andel som blir behandlet av saksbehandler alene.