Tema
- Asylmottak
Rettskildekategori
- Retningslinje
UDI 2012-029V1 Rutiner for internkontroll av gjennomføring av ordinær kontroll
1. Innledning
Ordinære kontroller av asylmottak gjennomføres av nasjonalt kontrollteam etter UDI 2012-029 Kontroll av asylmottak.
For å sikre at disse kontrollene gjennomføres i henhold til fastsatte retningslinjer og rutiner, samt at eventuelle avvik fra fastsatt praksis blir avdekket og håndtert, skal følgende fem elementer danne grunnlaget for internkontroll av gjennomføringen:
-
Kompetanse
-
Metode
-
Kvalitetskontroll
-
Innhenting av tilbakemeldinger fra interne og eksterne
-
Rapportering og organisatorisk læring
Det er teamleder av Leveranseteam kontrakt og kontroll og nasjonalt kontrollteam som er ansvarlig for å følge opp denne rutinen i samarbeid med aktuelle teamveiledere.
2. Kompetanse
Samtlige som skal gjennomføre ordinære kontroller, skal ha:
-
Vært medansvarlig på to kontroller med en som er erfaren som hovedansvarlig av kontroll av asylmottak (det vil si en person som minimum har gjennomført tre kontroller).
-
Gjennomført én kontroll med en som er erfaren som medansvarlig (se definisjon av erfaren i første punkt).
3. Metode
Nasjonalt kontrollteam utarbeider og oppdaterer kontinuerlig rutine for gjennomføring av ordinære kontroller. Videre sikres det at dette blir jevnlig tatt opp som tema i møtene i nasjonalt kontrollteam, både spesifikke oppdateringer og rutinen generelt.
Nasjonalt kontrollteam og Leveranseteam kontrakt og kontroll har et kontinuerlig arbeid knyttet til ulike praksisavklaringer. De ulike avklaringene gjøres i Leveranseteam kontrakt og kontroll, og videreformidles til nasjonalt kontrollteam og videre til regionene/enhetene ved behov.
4. Kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll av ordinær kontroll av asylmottak er et tiltak for å sikre den faglige kvaliteten på kontrollene. Kvalitetskontrollen vil også være et langsiktig tiltak for å minske risikoen for ulik praksis mellom representantene i nasjonalt kontrollteam.
I januar/februar hvert år velges det ut én ordinær kontroll fra fjoråret som gjennomgås av Leveranseteam kontrakt og kontroll. Kontrollen velges ut ved loddtrekning.
Gjennomgangen tar utgangspunkt i gjeldende retningslinjer og rutinebeskrivelser.
Resultatet fra gjennomgangen fremlegges for nasjonalt kontrollteam, som deretter iverksetter nødvendige tiltak.
Kvalitetskontrollen, inkludert eventuelle tiltak, skal dokumenteres i et eget dokument som arkivere i Udisak i saken om kontroll for det respektive året (se for øvrig UDI 2012-029 Kontroll av asylmottak punkt 8).
5. Innhenting av tilbakemelding fra interne og eksterne
5.1. Internt
I november/desember etterspørres det tilbakemeldinger internt fra de regionale enhetene på gjennomføringen av årets ordinære kontroller.
5.2. Eksternt
Det innhentes tilbakemeldinger fra driftsoperatør og asylmottak i forbindelse med gjennomføringen av kontrollene som en del av læring og forbedring.
Spørsmålene legges inn i protokollen.
Spørsmålene kan variere fra år til år avhengig av om det er spesifikke forbedringspunkter det ønskes tilbakemelding på, men kan for eksempel være:
-
Har dere andre innspill til UDI når det gjelder oppfølging og ordinær kontroll av asylmottak?
-
Har dere innspill til hvordan UDI kan innhente innsikt fra beboerne?
6. Oppsummering og organisatorisk læring
Leveranseteam kontrakt og kontroll skal i samarbeid med nasjonalt kontrollteam utarbeide en oppsummering av fjorårets ordinære kontroller. Oppsummeringen skal ferdigstilles i løpet av februar hvert år (se UDI 2012-029 Kontroll av asylmottak punkt 8).
Oppsummeringen skal inneholde et eget punkt om gjennomføring av internkontroll etter denne rutinen, som et minimum skal inneholde:
-
Oppsummering av kvalitetskontroll og eventuelle tiltak for å følge opp avvik.
-
Oppsummering av tilbakemeldinger fra interne og eksterne og eventuelle tiltak for å følge opp.
Tema
- Asylmottak
Mottaker
- UDI
Eier
- UDI Mottak og retur
Rettskildekategori
- Retningslinje