Tema
- Familieinnvandring
- Saksbehandling
Rettskildekategori
- UDI retningslinje
UDI 2021-004 24-årskravet ved familieetablering
1. Innledning
Retningslinjen skal veilede saksbehandler i vurderingen av 24-årskravet ved familieetablering, jf. utlendingsloven § 41 a.
Retningslinjen gjelder for søknader som er fremmet etter 1.1.2017.
For mer informasjon om tvangsekteskap, se UDI 2013-010 Tvangsekteskap i familieinnvandringssaker
2. Har begge parter fylt 24 år?
Det er et vilkår for oppholdstillatelse for familieetablering etter utlendingsloven §§ 40 (ektefeller), 41 (samboere) og 48 (forlovede) at begge parter har fylt 24 år jf. utlendingsloven § 41 a. Formålet med bestemmelsen er å beskytte unge personer mot ekteskap/samliv inngått under tvang, men også under mindre alvorlige grader av press og overtalelse fra familien.
I saker der en eller begge parter ennå ikke har fylt 24 år, skal saksbehandleren vurdere om følgende unntaksbestemmelser kommer til anvendelse:
- ekteskapet var inngått eller samlivet var etablert før tidspunktet for referansepersonens innreise i Norge jf. utlendingsloven § 41 a første ledd bokstav a,
- partene har inngått ekteskap eller levd i et etablert samliv i Norge mens begge har hatt oppholdstillatelse eller norsk eller nordisk statsborgerskap jf. utlendingsloven § 41 a første ledd bokstav b, eller
- det er grunnlag for unntak fordi ekteskapet eller samlivet åpenbart er frivillig, jf.utlendingsloven § 41 a annet ledd
UDI likestiller opphold etter EØS-regelverket med oppholdstillatelse, slik at søkere med slikt opphold i Norge også er omfattet av unntaket for etablert samliv i Norge jf. utlendingsloven § 41 a første ledd bokstav b.
Dersom en eller begge parter ennå ikke har fylt 24 år og de ikke er omfattet av unntakene i utlendingsloven § 41 a første eller annet ledd, skal saken avslås på dette grunnlaget.
Søkerens alder må vurderes i henhold til UDI 2012-009 Avklaring av identitet Saksbehandleren må være oppmerksom på eventuelle endringer av identitetsopplysninger, og at alder kan være endret for å omgå 24 års kravet. Saksbehandler må vurdere om det er sannsynlighetsovervekt for at oppgitt alder er korrekt.
3. Er samlivet åpenbart frivillig?
3.1 Hva sier forarbeidene
Det kan gjøres unntak fra vilkåret dersom det er åpenbart at ekteskapet eller samlivet er frivillig. Lovens forarbeider lister opp følgende momenter som er aktuelle i denne vurderingen, se Prop. 90 L (2015-2016) s. 112 (ekstern lenke)
«Vilkåret om at det må være «åpenbart at samlivet er frivillig» forutsetter en skjønnsvurdering hos utlendingsmyndighetene. Departementet anser det som åpenbart at samlivet er frivillig dersom ekteskapet er inngått mellom to parter som har opprinnelse i land eller områder hvor man i Europa ikke har erfaring med at tvangsekteskap forekommer. Dersom bare én av partene har opprinnelse i et slikt land eller område, vil det også som regel være åpenbart at ekteskapet er frivillig. Det vil også være åpenbart at samlivet er frivillig dersom partene har opprinnelse i land eller områder hvor det er europeisk erfaring med at tvangsekteskap forekommer, men hvor ekteskapet åpenbart strider mot normene i de aktuelle kulturene, slik at det er helt usannsynlig at familien eller andre har presset igjennom sitt ønske i valget av ektefelle. Eksempler på dette kan være tilfeller hvor partene har inngått homofilt partnerskap/ekteskap eller hvor ekteskapet er inngått på tvers av religiøse eller etniske grenser som man vet ikke er akseptert eller «bifalt» i noen av kulturene.
I øvrige tilfeller hvor begge parter har bakgrunn fra land eller områder hvor det er europeisk erfaring med at tvangsekteskap forekommer, vil det være vanskelig å fastslå at ekteskapet åpenbart er frivillig. Det vil ikke være tilstrekkelig at begge parter i intervju med utlendingsmyndighetene forsikrer om at ekteskapet er frivillig. Partene kan være utsatt for press til å si dette, og det vil være nærmest umulig for utlendingsmyndighetene å kunne fastslå med høy grad av sikkerhet at det må anses som "åpenbart" at ekteskapet ikke er et resultat av tvang eller press. Departementet legger således til grunn at det i den store majoriteten av disse sakene ikke vil bli gjort unntak fra 24-årskravet, selv om de fleste av disse ekteskapene mest sannsynlig er inngått frivillig. Departementet mener imidlertid denne praktiseringen er nødvendig for at 24-årskravet skal være effektivt. Dersom man skulle gjøre unntak i slike tilfeller, ville man trolig ikke fange opp mange tvangs-/presstilfeller».
3.1.1 Hva betyr europeisk erfaring?
UDI forstår europeisk erfaring som Norges eller andre europeiske lands erfaringer med tvangsekteskap gjennom rapporter fra relevante myndigheter, forskningsinstitusjoner, hjelpeorganisasjoner eller internasjonale organisasjoner/aktører. Saksbehandleren må være oppmerksom på at tvangsekteskap forstås og defineres ulikt i ulike land. Det er ikke i alle land som har statistikk over forekomsten av tvangsekteskap.
Etter UDIs vurdering er det heller ikke åpenbart at samlivet er frivillig hvis partene har bakgrunn i land eller områder der det er annen internasjonal erfaring med at tvangsekteskap forekommer. Internasjonale rapporter og erfaringer fra andre land med høy migrasjon, også utenfor Europa, kan brukes som kilde på at tvangsekteskap forekommer.
Med bakgrunn i land eller områder menes opprinnelse, og ikke det statsborgerskap partene måtte ha.
UDI har på bakgrunn av tilgjengelige kilder og erfaringer utarbeidet en liste over land/områder/folkegrupper hvor tvangsekteskap forekommer, se vedlegg. Denne listen er ikke uttømmende, og den kan bli endret over tid dersom erfaringene våre endrer seg. Listen inneholder også bare land vi har en viss mengde søkere fra.
Når en eller begge parter er under 24 år skal saksbehandleren
- sjekke om partene har opprinnelse fra et land/område eller en folkegruppe hvor vi har erfaring med at tvangsekteskap forekommer, selv om de ikke er statsborgere av samme land, se vedlegg 1.
- være oppmerksom på at det kan finnes erfaring med tvangsekteskap også fra land eller områder som ikke er nevnt i denne listen. Dette kan typisk være land som grenser til landområder nevnt i listen ovenfor der arrangerte ekteskap og/eller barneekteskap forekommer. I slike tilfeller skal saksbehandleren undersøke med Landinfo om det finnes erfaring med tvangsekteskap i det landet/landområdet og videreformidle resultatene til fagansvarlig.
3.2 Erfaringer knyttet til folkegrupper
I enkelte land eller områder har man erfaring med at tvangsekteskap bare forekommer blant bestemte folkegrupper. Hvilke folkegrupper dette gjelder, fremkommer av vedlegg 1.
Etter UDIs vurdering vil det ikke være åpenbart at ekteskapet er frivillig dersom partene har bakgrunn i en slik folkegruppe. Dette gjelder uavhengig av om de har bakgrunn fra samme land eller på tvers av landegrenser.
Saksbehandleren må se hvilken folkegruppe partene opprinnelig tilhører gjennom
- navn
- språk
- religion og/eller
- informasjon i referansepersonens sak.
3.3 Land/landområder hvor tvangsekteskap forekommer i begrenset grad
For noen land/landområder/folkegrupper viser kildene til at tvangsekteskap ikke er utbredt, men at tvangsekteskap kan forekomme, for eksempel blant fattige jenter på landsbygda. Der begge parter har opprinnelse i et slikt land/landområde eller slik folkegruppe vil det likevel være nærmest umulig for UDI å fastslå med høy grad av sikkerhet at ekteskapet er åpenbart frivillig. I slike saker vil det normalt ikke være grunnlag for å gjøre unntak fra 24-årskravet.
3.4 Referansepersonen har en forelder med bakgrunn i samme land/område/folkegruppe som søkeren
I tilfeller der referansepersonen har foreldre med ulik landbakgrunn, vil personen likevel kunne befinne seg i risikogruppen for tvangsekteskap. Hvis referansepersonen har en forelder med bakgrunn fra samme land/område/folkegruppe som søkeren, og hvor det er erfaring med
tvangsekteskap, er det etter UDIs erfaring ikke åpenbart at ekteskapet er frivillig jf. utlendingsloven § 41 a annet ledd. I slike saker vil det derfor vanligvis ikke gjøres unntak fra 24-årskravet. Dersom samlivet åpenbart strider mot normene i de aktuelle kulturene, slik at det er helt usannsynlig at familien eller andre har presset igjennom sitt ønske i valget av ektefelle, gjøres det likevel unntak.
3.5 Partene har bakgrunn i ulike land/områder/folkegrupper, men begge fra land/områder/folkegrupper hvor tvangsekteskap forekommer
Hvis partene har bakgrunn i ulike land/områder/folkegrupper, men begge fra land hvor tvangsekteskap forekommer, er det ikke åpenbart at samlivet er frivillig, med mindre samlivet åpenbart strider mot normene i de aktuelle kulturene, slik at det er helt usannsynlig at familien eller andre har presset igjennom sitt ønske i valget av ektefelle.
3.6 Vurdering av om samlivet likevel er åpenbart frivillig
Når en eller begge parter ennå ikke er 24 år og har bakgrunn fra land/områder/folkegrupper der det er erfaring med at tvangsekteskap forekommer, skal saksbehandleren
- vurdere om samlivet likevel er åpenbart frivillig, for eksempel fordi det er et homofilt ekteskap eller et ekteskap som er inngått på tvers av religiøs eller etnisk tilhørighet, eller at ekteskapet av andre grunner åpenbart strider mot normene i de aktuelle kulturene på en slik måte at det er helt usannsynlig at ekteskapet er presset gjennom mot partenes vilje
- gjøre unntak fra 24-årskravet hvis samlivet åpenbart strider mot normene i de aktuelle kulturene, slik at det er helt usannsynlig at familien eller andre har presset igjennom sitt ønske i valget av ektefelle, jf. utlendingsloven § 41 a annet ledd
- avslå søknaden hvis det ikke er åpenbart at samlivet er frivillig og synligjøre denne vurderingen i vedtaket med henvisning til relevante kilder
4. Partene har felles barn
I tilfeller der det ikke er åpenbart at samlivet er frivillig, skal UDI ikke gjøre unntak fordi partene har felles barn. Vi viser til forarbeidene Prop. 90 L (2015-2016) s. 112 (ekstern lenke)
«Departementet vil ikke foreslå å innføre et generelt unntak for parter som har barn sammen. Hensynet til barnets beste vil isolert sett tale for at det åpnes for familiegjenforening også før begge foreldrene er fylt 24 år. Hensynet til barnet skal tillegges stor vekt, jf. Grunnloven § 104 annet ledd og Barnekonvensjonen artikkel 3. Når departementet etter en nøye vurdering har kommet til at det ikke skal gjøres unntak av den grunn at partene har barn sammen, er det fordi hele formålet med 24-årskravet om å motvirke tvangsekteskap da vil kunne undergraves. Dersom man generelt åpner for unntak for parter som har felles barn, vil dette kunne føre til at kvinner presses inn i ufrivillige svangerskap for å omgå regelverket, og dermed blir utsatt for enda et overgrep».
Selv om det ikke gjelder et generelt unntak for parter som har barn sammen, må saksbehandleren vurdere om det foreligger tungtveiende individuelle omstendigheter knyttet til barnets beste som skiller saken fra et større antall saker. Ved slike omstendigheter, må saksbehandleren vurdere om det kan gis oppholdstillatelse fordi det foreligger særlig sterke menneskelige hensyn etter utlendingsloven § 49. En slik sak skal i så fall eskaleres til nærmeste leder.
5. Utredning
I tilfeller hvor begge parter har opprinnelse i land hvor det er erfaring med at tvangsekteskap forekommer, kan UDI vanskelig fastslå at ekteskapet er åpenbart frivillig. I disse tilfellene kan UDI ikke legge avgjørende vekt på forklaringen fra partene, da de kan være utsatt for press. UDI vil derfor normalt ikke utrede om ekteskapet er frivillig gjennom intervju av partene i saker hvor det ut ifra sakens opplysninger ikke er grunnlag for å gjøre unntak fra 24-årskravet etter utlendingsloven § 41a første eller annet ledd.
Dersom det i saken foreligger individuelle opplysninger som tilsier at ekteskapet er åpenbart frivillig, herunder opplysninger om opprinnelse og om ekteskapet åpenbart strider mot normene i de aktuelle kulturene, vil UDI vurdere å utrede dette nærmere gjennom intervju av partene.
I saker der UDI har konkrete holdepunkter for at det foreligger et tvangsekteskap, bør saken utredes gjennom intervju av referansepersonen og/eller søkeren, selv om det er grunnlag for avslag på 24-årskravet.
Dersom det ikke er sannsynlighetsovervekt for at det foreligger tvangsekteskap etter intervju av partene, skal saken likevel avslås på 24-årskravet om en eller begge parter er under 24 år. Er det sannsynlighetsovervekt for at det for at det foreligger et tvangsekteskap, skal søknaden avslås både etter utlendingsloven §§ 41a og 51 annet ledd.
Tema
- Familieinnvandring
- Saksbehandling
Mottaker
- UDI
Eier
- UDI Opphold
Rettskildekategori
- UDI retningslinje